edustavat eurooppalaista (germaanista) ja kristillistä (juutalais-kreikkalaista)
nimiperinnettä (aleksi=alexander, johanna=johan).
2. vierasperäiset nimet ottivat ns. virallisten nimien paikan vuosisatoja
2. vierasperäiset nimet ottivat ns. virallisten nimien paikan vuosisatoja
kestäneen vieraan vallan aikana.
3. sorron vuosina omat nimet jäivät taka-alalle ja niitä alettiin kutsua
3. sorron vuosina omat nimet jäivät taka-alalle ja niitä alettiin kutsua
hellimä ja lempinimiksi.
4. omia nimiä voidaan jakaa lapsen ulkonäköä ja luonnetta kuvaileviin
7. molempia nimiä voidaan pitää sielujen tai suojelushenkien eli kaitsijoiden niminä (syntymän hetkellä saatu ja ensimmäisen hampaan,
8. omat nimet ovat luonteeltaan sukupuolettomia (voidaan käyttää
11. nimiä voidaan vaihtaa tarvittaessa (etenkin suurten muutosten
12. lausuttujen nimien lisäksi lapselle sepitetään oma laulu (jota jatkaa
13. nimiä voidaan saada enteistä ja unista, tärkeistä tapahtumista tai
16. syntymäpäivää tärkeämpänä on pidetty syntymän paikkaa eli sijaa
4. omia nimiä voidaan jakaa lapsen ulkonäköä ja luonnetta kuvaileviin
nimiin, syntymän hetkeä kuvaileviin nimiin ja totemistisiin luontonimiin
(kurki, koivu).
5. nimeämiseen liittyvissä tavoissa voidaan havaita paikallisia eroja
(jokaisella suvulla / perheellä omat tapansa).
6. yhtenä hallitsevista tavoista voidaan pitää kahden nimen antamista
(salassa pidetty syntymänimi ja myöhemmin annettu ääneen lausuttu
kutsumanimi).
7. molempia nimiä voidaan pitää sielujen tai suojelushenkien eli kaitsijoiden niminä (syntymän hetkellä saatu ja ensimmäisen hampaan,
sanan tai kävelemään oppimisen hetkellä saatu, vrt. saamen
kaddze-henget).
8. omat nimet ovat luonteeltaan sukupuolettomia (voidaan käyttää
pojilla ja tytöillä).
9. nimiin ei olla suhtauduttu järjellä vaan tunteella, annetun nimen
täytyy Tuntua oikealta.
10. omaan nimenantoperinteeseen kuuluu tietty vapaus.
11. nimiä voidaan vaihtaa tarvittaessa (etenkin suurten muutosten
tai vastoinkäymisten jälkeen).
12. lausuttujen nimien lisäksi lapselle sepitetään oma laulu (jota jatkaa
itse myöhemmin, sisältää elämän tärkeimmät tapahtumat).
13. nimiä voidaan saada enteistä ja unista, tärkeistä tapahtumista tai
saavutuksista ja läheisten ihmisten tai sukulaisten nimistä (vanhus voi
antaa nimensä eli suojelushenkensä lapselle ennen kuolemaa).
14. nimi ja syntymäpäivien tapaiset muodolliset tapahtumat eivät ole
kuuluneet uralilaisten kansojen elämään (maanläheisempi tapa
ymmärtää aikaa).
15. syntymän hetkestä on painettu mieleen silmin nähtäviä asioita
(sää, kuunvaihe).
16. syntymäpäivää tärkeämpänä on pidetty syntymän paikkaa eli sijaa
(yhistetään suojelushenkeen ja lapsen kohtaloon).
17. salassa pidettyjä syntymänimiä on lausuttu ääneen syntymäsijalla
(vrt. haltijan puhutteleminen).
18. syntymäsijalle on palattu suorittamaan suojelevia taikoja ja lapsen
18. syntymäsijalle on palattu suorittamaan suojelevia taikoja ja lapsen
kasvuun liittyviä menoja.
19. nimiä annettaessa tulee muistaa että yksilöä ei olla pidetty yhtä
tärkeänä kuin tänä päivänä.
20. yksilö oli ja on osa suurempaa kokonaisuutta, heimon ja perheen
19. nimiä annettaessa tulee muistaa että yksilöä ei olla pidetty yhtä
tärkeänä kuin tänä päivänä.
20. yksilö oli ja on osa suurempaa kokonaisuutta, heimon ja perheen
jatkumoa, suvun jatkumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti